MADE: Onlineutbildningar för mobilkranförare

Bara en kort rapport från skrivbordet. Förra vintern producerade jag Mobilkranföraren, en lärobok i konsten att köra mobilkran på 396 sidor. I dagarna avslutas testkörningen av den kompletterande onlineutbildningen.

Man skulle kunna tro att det är en enkel sak att skapa en onlineutbildning när man redan skrivit läroboken. Det vad vad jag trodde i alla fall. Vad jag fick upptäcka var att det var utmaning tidsmässigt och pedagogiskt.

Tekniskt sett är den onlineutbildning jag byggde inga större märkvärdigheter, en vanlig WordPressinstallation med bbPress/Buddypress forumprogramvaror och LearnDash onlineutbildningssystem som centrala komponenter. En fyrpartskombination som fungerar väl för användarna utan att de behöver några särskilda instruktioner. Den är också robust och framtidskompatibel med mycket lite specialskriven kod vilket gör uppdateringar enkla.

Utmaningarna med att skapa en bra onlineutbildning

Där geniknölarna fick gnuggas lite mer var kring det pedagogiska. Utbildningens främsta syfte är att lotsa blivande maskinförare genom en omfattande kunskapsmassa och verkligen få dem att lära sig så mycket som det överhuvudtaget är möjligt under den resan. Jobbet som kranförare är självständigt och därför ville jag så långt som möjligt undvika frågor av typen faktakontroll utan baka in inlärning och reflektion även i frågorna.

Enlarge

onlineutbildning-hur-gor-man
Onlineutbildning inte så lätt att skapa som man kan tro

Texternas attityd är det viktiga, tänker jag, så att den sammanlagda känslan som blir kvar efter att man läst boken och gjort onlineutbildningen är en av stolthet, ödmjukhet och ansvar. Motsatsen skulle kunna vara en utbildning som genomsyras av uttryck som ”Varning, gör inte så här” OBS, farligt moment”, ”Du får INTE göra så här” och så vidare och låta detta föranleda varningstrianglar på var och varannan sida.

Jobbet som kranförare är formligen proppfullt med riskmoment och det är bokstavligt talat livsavgörande att alltid fatta rätt beslut, men att skrämma folk till rätt beteende med uppifrån kommande föräldralika uttryck, är i min värld usel pedagogik som i förlängningen leder till en förlamande riskpanik, vilket i sin tur leder till stress, som i sin tur är den främsta orsaken till att olyckor sker. Rent kontraproduktivt med denna typ av utbildningsmaterial med andra ord. ändå är det mer än vanligt.

fig-10-3-1

En maskinförare som istället för att ägna arbetsdagen åt att parera en egen inneboende gravitation emot riskpanik, känner sig trygg med uppgiftens svårigheter och är ödmjuk inför den, som känner till riskmomenten liksom att det finns risker man kanske inte känner till och vara uppmärksam även på dem. En förare som känner stolthet, lugn och som tar ansvar för helheten snarare än att bokstavstroget följa skyddsinstruktioner till punkt och pricka, har betydligt större chans att både hålla sig till skyddsinstruktionerna, men framför allt att förbli en olycksfri maskinförare.

Denna ambition, som legat till grund även för boken, gjorde det till en tämligen kvalfull sysselsättning att hitta på de över 300 självrättande frågorna som ingår i onlineutbildningens teoridel, eftersom självrättande frågor av själva sin natur är av typen topdog kunskapskontroll. Jag kan erkänna att min hjärna vid mer än ett tillfälle närmade sig överhettning när jag satt med detta.

Körövningar

Backningsövning för mobilkran som ingår i onlineutbildningens praktiska del.

Backningsövning för mobilkran som ingår i onlineutbildningens praktiska del.

En utmaning av helt annan art var att skapa instruktioner för de praktiska körövningarna och kranmanövreringsövningarna. Internationlla standardiseringsorganet ISO har ett par övningar för att lära sig köra kran som jag kunde utgå ifrån och EUs trafikmyndighet (glömt vad den heter) hade en del körövningar för tunga fordon som jag kunde modifiera (se bild). Mycket mer hjälp än så stod inte att få.

Tommy Tyberg på Jinert i Hässleholm, en av Sveriges mest erfarna kranförarutbildare, hjälpte mig att komma vidare i detta. Dock hade han inget nedtecknat som kunde reproduceras för att skapa en likformighet över landet och över tid. Inte svårt att förstå eftersom jobbet i grunden är praktiskt; man vet ju i kroppen hur kranen/övningen ska sättas upp och vad finns då för anledning att skriva ner den?

En utmaning av helt annan art var att skapa instruktioner för de praktiska körövningarna.

Tommy, praktiker som han är, såg stundtals rätt plågad ut när jag grillade honom på exakt hur han satte upp övningarna och varför. Hur han kompenserade för olika krantyper och kranstorlekar. Om han gjorde skillnad på elever och i så fall på vilka kriterier han grundade sig. Kursen har 17 praktiska övningar med konkreta färdighetsmål.

Handledarutbildning

Ytterligare en utmaning var att utforma en handledarutbildning. Det är nämligen så att som kranförare utbildas man i regel hos sin arbetsgivare. För att det ska fungera utses en erfaren kranförare till handledare åt eleven. Denna person hjälper till att sätta upp de praktiska övningarna, hjälper till med tips och råd så att färdighetsmålen nås på bästa sätt. Även handledaren behöver en utbildning.

Allt detta; teori, praktik och handledarutbildning måste fungera synkront med varandra och ligga på rätt nivå. Samtidigt inte ta för mycket tid och vara ett hjälpmedel ute på arbetsplatserna. Än så länge verkar de som testat nöjda, men jag förväntar mig att åsikter och problem kommer trilla in pö om pö. Konstigt vore väl annars.

Beställaren var Svenska Mobilkranföreningen. Utbildningen ligger här: mobilkranföraren.se/utbildning

Tommy Tyberg, utbildare på bland annat mobilkran.

Tommy Tyberg, utbildare på mobilkran, som jag brainplockade på kunskaper. Tack Tommy!

Comments

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

 

Mer i samma ämne
Day by Day

Follow me on Instagram